Kai organizacijoje artėja pokyčių metas, svarbu iš anksto tam pasiruošti. Teisinga parengtis gali sumažinti darbuotojų pasipriešinimą, patiriamą įtampą ir išlaikyti darbo produktyvumą. Žymūs psichologai D. Goleman ir R. Davidson teigia, kad visų pirma, turi pasiruošti įmonių vadovai – tam, kad priimtų pokytį, išliktų ramūs ir atviri tolimesniame procese. Vienas iš pasiruošimo etapų – mindfulness praktikos.

Kaip interpretuoti “mindfulness” darbo aplinkoje?

Mindfulness (liet. dėmesingas įsisąmoninimas) kvėpavimo praktikos daro poveikį pilkajai smegenų masei, kuri yra migdoliniame kūne – tai vieta, kuri yra atsakinga už atsaką stresui. Tad praktikuodami šį metodą, sumažiname tikimybę interpretuoti neapibrėžtumą kaip grėsmę ir reaguoti į situaciją gynybiškai. Atsiranda galimybė pakeisti požiūrį iš: „Bet mes visada taip darėme“ į „Pažiūrėkime, kas nutiks, jei padarysime naujai“.

Pasikliauja net įtakingiausi.

Tokios kompanijos, kaip Spotify ir Google, mindfulness praktikas integruoja darbuotojų kasdienybėje. Google turi specialią mokymų programą savo darbuotojams: “Search Inside Yourself” (liet. ¨Ieškok Savyje”), kurios dėka, gerinamas darbuotojų nerimo valdymas, didėja produktyvumas, gebėjimas susikoncentruoti ir būti dabarties momente, lengviau ir greičiau priimti sprendimus. Mokslininkų tyrimų gausa įrodo praktikų naudą tiek asmeniniame gyvenime, tiek karjeroje.

Pokyčiai prasideda nuo vadovo.

Mindfulness praktikas rekomenduojama integruoti koučingo (apmokymo) procese. Vadovas, ugdantis savo darbuotojus ir praktikuojantis meditacijas (Germer ir kt.), gali savo kompetencijas panaudoti mažiausiai trimis būdais:

  • Veikloje, naudodamas savo, kaip asmens efektyvumą, atidumą, gebėjimą priimti naujoves, atreagavimą, padarant išminties pauzę ir pan. Tai gali padėti kalbantis su žmonėmis apie pokyčius arba pokyčių metu valdant „degančias“ situacijas.
  • Integruodamas teorines žinias pokalbiuose su darbuotojais: pavyzdžiui, kai darbuotojai susiduria su iššūkiais pokyčių metu, papasakoti, kaip galima sau padėti kalbant apie savęs priėmimą, klaidas ir  netobulumą.
  • Mindfulness praktikų mokymas: kai darbuotojas patiria nuolatinį stresą, įtampą – galima išmokyti keletos praktikų, kurios padėtų tai suvaldyti.

Vadovas gali padėti darbuotojams ne tik ramiau priimti pokytį bet ir paskatinti kitaip pažvelgti į naujas galimybes, kintančią verslo aplinką, greičiau adaptuotis prie naujovių.

Trijų minučių praktika, kurią galite atlikti jau dabar! 

Pasirengimas: atsisėdame tiesiai, ramiai, vengdami įsitempimo. Galime užmerkti akis. Kiekvienam žingsniui skiriame apie  minutę laiko.

1. Įsisąmoninimas. Įsisąmoniname visas patirtis (mintis, jausmus, kūno pojūčius, „pasitikriname orą”, naudojant savo kūną kaip barometrą). Pripažįstame šias patirtis ir jas priimame.

a. Užduodame sau klausimą – ką aš dabar patiriu?
b. Kokios mintys man ateina į galvą? (prisijaukiname šias mintis, kaip smegenų produktus).
c. Kokias emocijas ar jausmus šiuo metu jaučiu? Priimame bet kokias emocijas ar jausmus. Atsigręžiame į jas ir patyrinėjame.
d. Kokius kūno pojūčius šiuo metu jaučiu? Po labai trumpo kūno, kaip visumos skenavimo, įsisąmoniname ir priimame visus pojūčius kokie jie bebūtų.

2. Susikoncentravimas. Laipsniškai susiauriname savo dėmesio lauką ir susikoncentruojame tik į kvėpavimą. Pastebime visas keturias jo ciklo dalis pasirinktoje vietoje. Naudojame kvėpavimą kaip inkarą susijungti su dabartimi ir realybe. Koncentruojamės į dabartį, realybę ir tai leidžia padaryti išminties pauzę prieš reaguojant į situaciją.

3. Išplėtimas/atsivėrimas. Išplėčiame dėmesį vėl po visą kūną, laikyseną, veido išraišką. Atsiveriame pasauliui, įjungdami “naujoko protą”, tarsi pailsėję po kvėpavimo pauzės ir turėdami daugiau galimybių… Jeigu patiriame nemalonias patirtis, jas taip pat galime priimti su atvirumu ir geranoriškumu bei smalsiu tyrinėjimu.

Ugnė Juodytė, verslo psichologė, “Triple O Consulting” konsultantė.